Groft sagt kan man sige, at der findes to slags købere - de finansielle og de industrielle købere. Men inden vi går i dybden med køberne, er det en god idé, hvis man som sælger af en virksomhed, gør sig klart, hvorfor man ønsker at sælge. På denne måde kan man bedre finde frem til de købere, som ville være de helt ideelle nye ejere af din virksomhed. Man kan henvende sig til og målrette sit salgsmateriale til denne specifikke købergruppe, og på denne måde selv styre sin salgsproces. Det helt store spørgsmål til dig selv er: Ønsker du at være en del af den fremtidige rejse, eller foretrækker du at komme videre til noget nyt?
Der findes mange udgaver af de finansielle købere, men fælles for dem er, at de har kapital til rådighed, som de ønsker at investere med henblik på at øge et indtjeningspotentiale. De søger således efter den mest optimale pengeanbringelse, som kombineret med deres egne spidskompetencer kan vækste værdien af virksomheden mest. Denne grupper spænder meget bredt lige fra private og angel investorer, pre-seed og seedinvestorer, venturefonde, kapitalfonde etc. I podcastenserien møder vi representanter fra denne gruppe, hvor de fortæller om, hvad der er vigtigt for dem, når de leder efter gode virksomheder at investere i.
Denne gruppe er ofte andre virksomheder, som på en eller anden måde kan opnå synergier ved at købe din virksomhed. Det kan være, at de netop mangler dine kunder, produkter eller din virksomheds kompetencer til for at kunne tilføre deres egne produkter en yderligere konkurrencemæssig fordel. Eller det kan være, at din virksomhed er godt etableret på en geografi, som er ukendt eller vanskeligt territorie for den købende virksomhed at trænge igennem på. Det er værd at huske på, at hvis man sælger til denne gruppe, så er chancen for at lave en salgsrunde senere igen meget mindre, end hos de finansielle købere. Denne købergruppe er ofte at foretrække, hvis man føler sig træt efter de mange års hårdt slid.
Dalgas Avenue 47
8000 Aarhus C
Danmark
Ophavsret © Betina Nygaard